ACTUALITAT

Els objectius de l'INCAVI per l'any 2022

La presentació del nou pla estratègic i el desplegament de la llei de la vitivinicultura seran els dos eixos més rellevants

“M’agradaria que hi hagués com a mínim un vi de finca qualificada a cada denominació d’origen catalana”

| 20/01/2022 a les 12:00h
Especial: Entre copes
Arxivat a: Magazine
Alba Balcells, directora general de l'Institut Català de la Vinya i el Vi.
Alba Balcells, directora general de l'Institut Català de la Vinya i el Vi. | INCAVI.
Aquesta notícia es va publicar originalment el 20/01/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) s’ha marcat per l’any 2022 nou línies de treball prioritàries per contribuir en la millora de la competitivitat i l’excel·lència del sector del vi al nostre país. “Hem establert una dinàmica nova a l’INCAVI per transformar i reorganitzar la institució amb la voluntat de ser més útils a l’hora d’afrontar les problemàtiques i els reptes que en els darrers anys ens obliguen a acompanyar els canvis en aquest sector tan estratègic pel nostre país”, ha afirmat la directora general, Alba Balcells.

La primera línia de treball és el nou Pla Estratègic, que es presentarà a finals del primer quadrimestre, i que fixarà les bases per transformar i adaptar la institució als nous reptes i horitzons. Es tracta d’una eina clau per establir el full de ruta de l’institut per als propers anys. I que és amatent a les conclusions de l’estratègia Vins Vinents duta a terme amb la col·laboració de l’Associació Vinícola Catalana i la participació de més de cent professionals del sector.

El desplegament reglamentari de la Llei de la Vitivinicultura serà la segona línia de treball, i es durà a terme conjuntament amb les denominacions d’origen catalanes, els representants del sector, i tots els agents implicats. Entre altres mesures, la llei desenvolupa la figura del viticultor elaborador i el Catàleg de varietats de vinya de Catalunya, i enforteix la protecció de l’origen territorial del vi i els seus paisatges.

L’impuls de la digitalització en les totes les baules de la cadena de valor també serà un dels objectius estratègics de l’any, clau per excel·lir en el control dels processos d’elaboració dels vins del nostre país. Entre d’altres mesures, es vol enfortir els sistemes d’assegurament de la qualitat i la traçabilitat mitjançant l’aplicació de la tecnologia blockchain. 

La vitivinicultura sostenible i l’agroecologia, a través de la promoció i la transferència al sector de pràctiques agrícoles sostenibles en pro de l’adaptació del cultiu al canvi climàtic i a la mitigació dels seus efectes, també serà una prioritat. Els treballs d’identificació i incorporació de varietats ancestrals al potencial vitícola català, així com l’estudi i millora de les varietats autòctones continuaran sent pedra angular de la recerca de l’INCAVI. També participant en la cerca de solucions que es promouen des de la Direcció General d’Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi del Departament davant la problemàtica que suposa la fauna salvatge per la vinya, i per la qual se’n plantejarà un pla específic. 
 

Institut Català de la Vinya i el Vi. Foto: INCAVI.


També s’encetarà una nova etapa en la coordinació de la recerca, que es potenciarà a través de l’aliança i4Vi integrada per l’INCAVI, l’IRTA, la URV i Vitec. L’objectiu és un major alineament entre els agents que conformen la recerca en vitivinicultura al nostre país i avançar en els àmbits prioritaris per al sector de forma conjunta i eficient en l’aplicació de polítiques públiques en R+D+I. 

Així mateix, s’està treballant en la millora de la competitivitat, el valor i la qualitat dels productes vínics catalans, amb projectes vinculats d’una banda a l’impuls dels vins de Finca Qualificada perquè cada DO pugui incorporar vins mereixedors d’aquesta màxima distinció, i de l’altra, en la prospecció dels mercats, de la normativa i de les tècniques enològiques pel que fa a nous productes, noves tipologies i estils de vins, com els de baixa graduació alcohòlica o productes de poca intervenció. Així mateix, s’està treballant en l’actualització de l’oferta de serveis dels Laboratoris Oficials de l’INCAVI i en la potenciació del Panel de Tast Oficial de Vins de Catalunya, instruments clau per garantir la qualitat, la traçabilitat i les característiques organolèptiques dels vins catalans.

L’impuls en la millora del valor i la sostenibilitat de tota la cadena és també serà una de les fites d’aquest any. En aquesta línia, tal com es va anunciar en la darrera Taula del Cava, s’avançarà en l’elaboració d’un estudi de costos mitjans de producció de raïm per algunes varietats i territoris significatius. Això permetrà dotar de major transparència i equitat a la cadena de valor, i donar compliment a la Llei de la Cadena Alimentària, que no permet retribuir per sota del preu de producció. També es continuarà potenciant l’ús de most concertat rectificat en substitució del sucre per a l’elaboració d’escumosos, una mesura que fa Catalunya pionera en models avançats de bioeconomia i singularització i qualitat del producte.  

L’acompanyament als vitivinicultors continuarà sent una prioritat. D’una banda, es treballa en la promoció del talent dels joves vitivinicultors, sobre el qual es celebrarà una jornada formativa en la que es tractarà d'aquells aspectes que són clau i imprescindibles per acompanyar la seva incorporació, fomentant l'emprenedoria. Així mateix, es treballa conjuntament amb el Departament per a que el MAPA i ENESA incloguin els danys per míldiu dins l’assegurança agrària, acció important que ha de permetre a les explotacions vitícoles fer front a la situació de canvi climàtic.

L’INCAVI seguirà amb el foment de la cultura del vi i la promoció dels vins catalans en mercats nacionals i internacionals per tal de mantenir i incrementar la quota de mercat. Pel que fa la internacionalització dels vins catalans, l’INCAVI acompanyarà a Prodeca per assegurar la participació catalana en fires internacionals com la Prowein de Dusseldorf o la Barcelona Wine Week, entre d’altres. També enguany tornarà el Wine Business Forum, la trobada B2B de compradors de mercats estratègics; i continuarà l’aposta pel desplegament d’accions a mercats clau com als Estats Units i la Xina amb l’ajuda del programa europeu “European Quality Wines: Taste The Difference” (https://ttd.eu).

Pel que fa el mercat nacional, es treballarà conjuntament amb les DO, l’Associació Vinícola Catalana i l’Associació Catalana de Sommeliers per una major difusió dels vins catalans en àmbits estratègics com la restauració i l’hostaleria, així com la coordinació amb la Direcció General de Turisme per l’articulació d’estratègies vinculades a l’enoturisme, entès com a porta d’entrada a la cultura del vi;  eina que uneix el vi amb el paisatge, l’arquitectura i la gastronomia amb la realitat d’una explotació agrícola i empresarial.