Aquesta notícia es va publicar originalment el 05/04/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
“Explica la llegenda que els vitis van arribar al Penedès fa molts i molts anys, quan encara no hi havia vinyes, cases o camins. La primera pista que existeix va trobar-se a La Font de la Canya i data del segle VII aC, tot i que més tard s’han anat trobant rastres d’altres Vitis en molts llocs de la comarca. Es diu que aquestes criatures han estat presents en la història i en l’evolució del Penedès i es creu que són els responsables de la protecció d’aquest territori.”
Explicar la cultura del vi als més petits és una assignatura massa pendent al nostre país. Però el Penedès pot presumir d’estar a l’avançada, no només per l’acció educativa i admirable de l’escola Sant Jordi a Sant Pau d’Ordal amb la vinya que cultiven els alumnes mentre aprenen de biologia, idiomes o matemàtiques, sinó també per la iniciativa que acaba d’estrenar el Consorci de Promoció Turística del Penedès “A la recerca dels Vitis”, proposant la descoberta del paisatge a través de materials pedagògics que fomenten el turisme familiar i el valor de la vinya i el vi, com posa de manifest el paràgraf inicial.
Explora el Penedès i descobreix el món dels Vitis perduts. Foto: elsvitis.cat
La iniciativa proposa recórrer indrets emblemàtics de 12 municipis de l’Alt Penedès, on el vi hi té un paper protagonista, fins al punt que el joc, amb una dimensió digital i una altra de física, el condueixen “uns éssers màgics i únics que estèticament representen la flor del cep”, explica Núria Sala, directora de Penedès Turisme. La proposta ha trigat dos anys llargs a madurar i ha estat un treball conjunt entre el Consorci i els ajuntaments de la comarca que s’hi han volgut adherir. “Si Catalunya té unes determinades temàtiques turístiques, nosaltres hi hem de caminar. Teníem una espina clavada en l’àmbit del turisme familiar i ara l’hem abordat. No és postís. Hi ha atractius turístics desconeguts i sense tan de renom, naturals i patrimonials, i els hem fet visibles amb una proposta de valor per als 365 dies de l’any”, comenta Sala. “Els 12 municipis implicats han participat activament en la definició del projecte, però ens agradaria estendre’l al conjunt del Penedès. Serà en una propera etapa”, avança.
Els 12 Vitis perduts. Foto: elsvitis.cat / Gastrotalkers.
“A la recerca dels Vitis” és un joc que compta amb diferents suports: un web, una webapp només accessible des de la ubicació del recurs turístic, la seva senyalització i un àlbum de cromos col·leccionable. Un mix entre tecnologia i paper adreçat a nens d’entre 5 i 12 anys. Es tracta d’una activitat familiar amb funció didàctica per descobrir l’oferta turística dels municipis penedesencs, molt relacionada amb el món del vi. A Olèrdola, per exemple, es proposa resseguir la història arqueològica al voltant del conjunt monumental del Castell, a Sant Sadurní d’Anoia, la seva capitalitat en l’univers del cava i a Vilobí del Penedès, conèixer un espai natural ple de bellesa esculpit pels anys amb flora i fauna singulars. “La idea és generar una ruta que incentivi la mobilitat per la destinació, diversificar l’oferta turística i garantir una experiència a mida pel turisme familiar, més enllà dels cellers, dels pícnics entre vinyes i de les activitats lúdiques i educatives relacionades amb el vi”, resumeix la directora de Penedès Turisme. “No es pot viure l’aventura si no és in situ, perquè fem interactuar l’usuari amb el recurs. El visitant hi trobarà un plafó, n’ha d’escanejar el codi QR i gaudir de l’aventura que consisteix a superar els reptes que proposa cada Viti. Un cop viscuda, hi ha la possibilitat d’obtenir un cromo a través del correu electrònic per enganxar a l’àlbum físic o bé es pot recollir en un dels punts de suport de la població”, descriu Núria Sala. I afegeix: “L’àlbum busca aquesta part de fidelització, de completar rutes, de conèixer tots els municipis de l’Alt Penedès implicats en la iniciativa i de posar en pràctica la totalitat del joc interactiu amb les gimcanes associades”.
L'àlbum de cromos. Foto: elsvitis.cat
És evident que molts dels recursos turístics de l’Alt Penedès són espais on hi batega el vi. “Els Vitis tenen una vinculació especial amb el territori, de fet la seva fesomia és la flor del raïm. Era important que el disseny gràfic fos potent amb personatges atractius i vinculats al paisatge de la vinya i del vi que ens envolta”, sintetitza la directora de Penedès Turisme. I no només la imatge, sinó també el nom dels protagonistes del joc que fa l’ullet a la cultura del vi. No s’ha plantejat encara però en un segon estadi el projecte podria adaptar-se al món educatiu: “Per a nosaltres és una eina importantíssima amb què volem incentivar el turisme familiar en un territori amarat de vinyes. És cert però que, antigament, les escoles proposaven visites als cellers i hi havia un vincle amb el producte. Aleshores no es va treballar l’oportunitat de connectar amb el paisatge i amb l’entorn, la capacitat d’interpretar-lo. Potser en algun centre avui aquest aspecte es treballa a l’aula, però cal sortir a fora”, diu Núria Sala. La directora de Penedès Turisme està convençuda que es podria explorar la possibilitat d’adaptar “A la recerca dels Vitis” a l’aula: “Que a la llarga es puguin desenvolupar dossiers i materials educatius i que els alumnes puguin viure una experiència similar, no ho descartem. Avui per avui, no està als nostres plans. Està clar que molts dels projectes turístics que treballem podrien tenir una derivada educativa. Hauríem de mirar com fem aquest pont amb els centres. Està clar que caldrien materials ad hoc i també professionals que poguessin transformar i fer accessible els continguts que hem desenvolupats des de la perspectiva turística”.
Turisme familiar al Penedès. Foto: Penedès Turisme.
En qualsevol cas, la missió principal ara és consolidar Els Vitis: “Al Penedès, el turisme familiar és molt nou. Hi ha iniciatives bones a nivell empresarial però aquesta nostra permet posar nom i cognom a un producte d’àmbit supramunicipal que estarà disponible tot l’any. La incloem dins del catàleg de propostes de turisme familiar que cada vegada creix més”, comenta Núria Sala. Està clar que és un segment que conviu i comparteix arrels amb l’enoturisme, perquè habiten un mateix paisatge. “L’enoturisme passa per un bon moment, mantenim nivells alts de servei, fem una bona acollida, tenim propostes dinàmiques i hem aconseguit desestacionalitzar l’oferta. El visitant vol repetir i nosaltres, des de Penedès Turisme, treballem fort per posicionar-nos millor i per enfortir el teixit i el territori enoturístic”, conclou Sala.